Friktionsdäck

Dubbdäck har nästan alltid varit en självklarhet men de senaste åren har man börjat få upp ögonen för det som kallas friktionsdäck allt mer. För den som inte bor mitt ute på landet i den norra halvan av Sverige är det kanske egentligen bättre med friktionsdäck än dubbdäck under vintern. Dels sliter dem inte lika mycket på vägbanan och river inte upp det livsfarliga damm som dubbar gör när det inte är snötäckt på vägen. Så om man inte räknar med att köra som mest på vägar där det är mycket is och snö så kan friktionsdäck vara ett bättre alternativ. För att veta vad man ska välja kan det helt enkelt räcka med att man funderar en stund på var någonstans man kommer att köra under vintern. Kommer du att köra mest på landsvägar där det inte snöröjs så ofta, kommer du att köra på större motorvägar och inne i städer mest? De största skillnaderna mellan dubbdäck och friktionsdäck är bland annat att man har bättre grepp på is med dubbdäck men med friktionsdäck får du bättre grepp och köregenskaper på asfalt. Har du dubbdäck men ändå kör mycket på grusad asfalt så kommer dem att slitas otroligt fort och ljudnivån blir högre än med friktionsdäck. Du kanske fortfarande är osäker på vad du ska välja; friktionsdäck eller dubbdäck i vinter? Helst skulle man ju vilja ha däck som har egenskaperna från bägge dessa typer av däck. Nu är det tyvärr så att man måste välja och då finns det faktiskt en liten checklista man kan ha i bakhuvudet för att veta vad som kommer vara mest fördelaktigt för din körning.

  • Kör du mest på vägar där det mest är; snö, is och/eller med stora risker för drivsnö? Välj dubbdäcken.
  • Kör du mest på vägar där det är; bra snöröjning, slask, vatten och grus? Välj friktionsdäcken.
  • Ytterligare en faktor man bör tänka på är att det på många ställen i innerstaden numera är förbjudet med dubbdäck och där ska man naturligtvis bara köra med friktionsdäck under vintertid.

Finns det friktionsdäck som går att köra med året om?

Tyvärr gör det inte det, dock bör man tänka på att det faktiskt finns olika typer av friktionsdäck som passar bättre beroende på var i världen du bor. Det är nämligen så att man skiljer på europeiska och nordiska friktionsdäck. De nordiska är helt enkelt mycket bättre att använda när vi har vinterväglag här uppe men dem fungerar dåligt på torrt sommarväglag. Därför är det, trots friktionsdäckens fantastiska egenskaper inte ett alternativ att använda dessa året runt. Det är helt enkelt alltid värt att ha både sommar- och vinterdäck till sin bil. Väljer man att bara ha friktionsdäck som vinterdäck kan det vara en bra idé att komplettera med snökedjor i bagaget om man skulle hamna på en riktigt snöig och isig väg trots allt.

Annons